Istorie

1871 : Se infiinteaza prima "Societate Romana de Tramvaiuri", pe strazile Bucurestiului vazandu-se primele tramvaie tractate de cai.

1894 : Se da in folosinta prima linie electrica pentru tramvaie, pe traseul Obor - Cotroceni.



1909 : Se adopta Legea pentru infiintarea "Societatii Comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in Bucuresti" ( noua concesiune se va numi S.T.B. ).

1921 : Incepe o noua perioada de dezvoltare a S.T.B., ajungand cea mai importanta societate de transport public din tara.

1923 : Au fost achizitionate vagoane "THOMPSON - HOUSTON" si 2 convertizoare de 1000 kW/unitate de la firma "SIEMENS - SCHUCKERT".



1924 : Ia fiinta primul laborator de psihologie experimentala aplicata din Romania.


1929 : Inceteaza circulatia tramvaielor cu cai.


1936 : Societatea obtine exclusivitatea transportului in comun cu tramvaie si autobuze pentru Bucuresti. Bucurestiul avea o suprafata de 31.000 hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care asigura transportul. Parcul de autobuze era de 392 buc (Renault, Chevrolet si Henschel) functionand pe 22 trasee cu 131 Km cale dubla.


1937 : Se inaugureaza Policlinica S.T.B. pentru salariatii societatii si familiile lor. In aceasta perioada, S.T.B. avea case de odihna la Techirghiol si Timisul de Sus in exclusivitate pentru salariati si familiile lor.

1949 :Se infiinteaza prima linie de troleibuz (Piata Victoriei - Hipodromul Baneasa). 


1950 : Societatea comunala a tramvaielor din Bucuresti se transforma in "Intreprinderea de Transport Bucuresti" (I.T.B.), in acea vremea, existand 27 trasee de tramvaie si 24 trasee de autobuze. Numarul salariatilor era de 11000, fiind a doua intreprindere din tara ca numar de angajati, dupa U.D. Resita (22.000 salariati).


1951 : Se da in folosinta vagonul de mare capacitate pe 4 osii, realizat in atelierele I. T. B.


1955 : Se realizeaza in atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului romanesc.


1962 : Se infiinteaza statia de calcul mecanografic si evidenta mecanizata (prelucrare de date).

1963 : Ia fiinta Dispeceratul Central de Circulatie.


1965 : Se dezvolta sistemul energetic I.T.B. si incepe constructia primelor substatii cu redresoare de siliciu.


1971 : Se da in exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat in Atelierele Centrale I.T.B. In perioada 1972 - 1980, I.T.B. era a patra intreprindere de transport urban din lume sub aspectul marimii parcului de vehicule, al suprafetei deservite si al numarului de salariati. La varf, parcul depasea 2.500 autobuze,800 tramvaie si 700 troleibuze, avand 35.000 salariati.


1974 : Se infiinteaza Oficiul de Calcul I.T.B., ulterior Centrul de Calcul.

1977 : Se realizeaza noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu sina inglobata in dale de beton.


1980 : Se realizeaza troleibuzul dublu articulat.

1983 : Se realizeaza prima linie de tramvai peste Podul Grant si se introduce vagonul cu doua posturi de comanda si usi pe ambele parti.

1984 : Se da in functiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere si dirijare a traficului, asistat pe calculator.

1985 : Se construiesc primele tramvaie pentru alte orase (primul lot este pentru Constanta, apoi pentru Ploiesti, Craiova, Brasov). Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafata "justificat" la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metrou) si prin criza energetica.

1988 : Se infiinteaza Dispeceratul electronic, lucrand in timp real.
Se fabrica cel de-al 500-lea tramvai V3A.
Se realizeaza trenul urban format dintr-un vagon motor si 2 remorci EP/V3A.
Apare primul troleibuz echipat cu chopper.

1990 : Intreprinderea de Transport Bucuresti se transforma in Regia Autonoma de Transport Bucuresti RA, prin Decizia Primariei Municipiului Bucuresti. Se elaboreaza o noua strategie privind functionarea si dezvoltarea transportului public de suprafata din Bucuresti. Are loc desprinderea unitatilor de taximetre si maxi-taxi de R.A.T.B.

1991 : Are loc constituirea Uniunii Romane de Transport Public - U.R.T.P., al carei membru fondator este si R.A.T.B. 150 de autobuze noi, decorate cu reclama CAMEL, marcheaza inceputul activitatii de publicitate. Sunt aduse 22 autobuze SAURER din Elvetia care, ulterior, in anul 1995, sunt transformate in troleibuze la Uzina de Reparatii Atelierele Centrale. Sunt aduse 70 autobuze SAVIEM din Franta si date in exploatare pe liniile EXPRES. Policlinica - Spital este preluata de la Ministerul Sanatatii si integrata in R.A.T.B.

1992 : R.A.T.B. beneficiaza de asistenta tehnica prin programul PHARE, in valoare de 2,3 milioane ECU.

1993 : Are loc licitatia Bancii Mondiale privind realizarea unui studiu de optimizare a transportului public, in urma careia firma TRANSURB CONSULT din Bruxelles, a elaborat un studiu pentru reorganizarea transportului public in Bucuresti.

1994 : Primele autobuze moderne DAF intra in dotarea R.A.T.B.

1995 : Se dau in folosinta primele autobuze SAURER transformate in troleibuze.

1996 :: Se da concurs pentru ocuparea postului de manager al R.A.T.B. si se incheie, astfel, primul contract de management al Consiliul Local al Municipiului Bucuresti. R.A.T.B. intra ca partener in Proiectul CAPTURE, cu finantare de la Comunitatea Europeana, privind cercetarea impactului masurilor fizice menite a promova transportul public. Intra in exploatare sistemul electronic de percepere a taxei de calatorie pe autobuzele EXPRES, utilizand cartele magnetice. Incep lucrarile de constructie la noul sediu.

1997 : In luna ianuarie, R.A.T.B. intra ca partener in proiectul de cercetare DANTE, cu finantare de la Comunitatea Europeana.

1998 : Prin programul international PHARE, R.A.T.B. impreuna cu Cie Consult au realizat un studiu de prefezabilitate pentru transportul public din Municipiul Bucuresti.
R. A. T. B. organizeaza conferintele finale ale celor doua proiecte europene: DANTE si CAPTURE destinate optimizarii transportului public de suprafata.
Firma de consultanta HTA din Olanda a studiat posibilitatea transformarii liniei de tramvai 41 in metrou usor.
A inceput implementarea sistemului informatic integrat SAP R/3, printr-un proiect pilot.
Se realizeaza prototipul tramvaiului TATRA modernizat.
Se construieste substatia electrica de tractiune Grozavesti, se modernizeaza autobazele Pipera si Nordului.

1999 : Se implinesc 90 ani de la infiintarea S. T. B.
Se fabrica cel de al 100-lea tramvai V3A-M la Uzina de Reparatii si se realizeaza tramvaiul dublu articulat V2S-T tip TATRA, cu doua posturi de conducere.
Se inaugureaza o noua linie de tramvai pe Bd.1 Decembrie 1918, de la Faur-Poarta 4 la Bd. Muncii, in lungime de 3.2 km cale simpla.
Intra in exploatare linia de tramvai modernizata pe Bd. Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor in lungime de 4 km cale simpla si pe strada Dr. Istrate, de la Autogara Filaret la Bd. Marasesti, in lungime de 1.4 km cale simpla.

2000 : Are loc modernizarea primului vagon de tramvai V3A - 93M cu boghiuri motor.
Se realizeaza un troleibuz prototip cu podea coborata si actionare in curent alternativ EA 812 cu sasiu MAN si caroserie AUTODROMO, precum si un prototip de autobuz cu podea joasa cu sasiu DAF - SB 2 si caroserie din aluminiu tip HESS.
Este dat in folosinta Complexul de Sanatate R.A.T.B., in cadrul caruia sunt oferite si servicii de fizioterapie, kinetoterapie, terapie respiratorie si electroterapie.
Intra in exploatare linia de tramvai modernizata pe strada Zetari - Alexandru Anghel, in lungime de 3,3 km cale simpla.
Este pusa in functiune substatia electrica de tractiune Grivita - modernizata cu o capacitate de 2 x 2500 Amperi;
Se constituie Sectia 25 de Politie pentru Transportul Public.
Incepe introducerea sistemului SAP R/3.
Este lansata initiativa R.A.T.B. PLUS pe 3 linii - 104,21 si 86.

2001 : Intra in dotarea R.A.T.B. instalatiile sistemului de reducere a poluarii GPL (gaz petrol lichefiat).
Se extinde utilizarea sistemului SAP R/3.

2002 : Se da in folosinta prima linie de metrou usor din tara pe traseul liniei 41 de tramvaie. Aceasta lucrare face parte dintr-un vast program de reabilitare a 110 km de linii de tramvaie din sud-vestul orasului, printr-o cofinantare asigurata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Primaria Municipiului Bucuresti si Banca Europeana de Investitii.



2003 : Incepe proiectul de modernizare a liniei de tramvai 32, de la Depoul R.A.T.B. Alexandria la Piata Unirii, parte a proiectului mai amplu de modernizare si reabilitare a zonei de S-V a capitalei.
Urmeaza realizarea si prezentarea noului tip de tramvai BUCUR 1 - V2ST.
Este testat in Bucuresti serviciul de Car Sharing.


2004 : Continua modernizarea si reabilitarea liniei de tramvai 35 pe Bd. Preciziei, Valea Cascadelor, Bd. Timisoara pana la Bd. G-ral Vasile Milea cat si la linia de tramvai 12 pe Sos. Giurgiului si Sos. Viilor.
Demareaza lucrarile de modernizare a depourilor Alexandria si Militari.
Are loc licitatia pentru finalizarea proiectului de introducere a unui nou sistem de ticketing pentru transportului public.
Se implinesc 80 de ani de la infiintarea laboratorului psihologic,95 de ani de la infiintarea Societatii de Tramvaie Bucuresti si 110 ani de la lansarea primului vagon electric pe strazile capitalei.

2005 : Se realizeaza si se dau in exploatare primele vagoane de tramvai cu podea partial coborata in zona de mijloc.

2006 : Se finalizeaza lucrarile de modernizare la depourile Alexandria, Militari si Giurgiului.

Intra in exploatare primul lot de 400 de autobuze Mercedes din cele 500 de autobuze moderne Mercedes ce au fost achizitionate in perioada 2006-2007.

Incepe implementarea unui nou sistem de ticketing a transportului public. Sistemul are la baza tehnologia cardurilor fara contact, care vor inlocui, treptat, abonamentele de carton si biletele de hartie. Demareaza lucrarile de modernizare a depoului Dudesti.

2007 : Se realizeaza primul vagon de tramvai cu podea joasa (V3A modernizat). Intra in exploatare primele troleibuze dintr-un lot de 100 CITELIS T.

2008 : Intra in exploatare un lot de 400 de autobuze marca MERCEDES CITARO din cele 500 care au fost achizitionate in perioada 2008-2009, autobuze dotate cu motor EURO 4, instalatie de aer conditionat in salonul calatorilor, monitor LCD pentru informarea calatorilor si sistem de supraveghere video.

2009 : - Se modernizează linia de tramvai pe Şos. Mihai Bravu, între Bucur Obor şi Calea Vitan.
- Se aniversează 100 de ani de la constituirea Societăţii Comunale a Tramvaielor Bucureşti (STB).

- Se modernizează 16 tramvaie la Uzina STB SA
- Se achiziţionează 65 cabine pentru vânzarea de bilete şi abonamente

2010 : - STB SA şi Siemens pun bazele unui parteneriat, STB SA urmând să producă, în Uzina proprie, module complete de caroserie pentru tramvaiele Siemens.
- STB SA şi Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti încheie un protocol de colaborare, în scopul asigurării unui transport corespunzător pentru cetăţenii Capitalei.
-Se înfiinţează nouă trasee turistice către mănăstiri din jurul Bucureştiului, în urma unui parteneriat între STB SA şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului.

- Se modernizează 16 tramvaie la Uzina STB SA
-Se realizează 4 tramvaie cu podea parţial coborâtă, în cadrul Uzinei STB SA.

2011 : -Se încheie un parteneriat între STB SA, Astra Vagoane Arad şi Siemens, în vederea fabricării de tramvaie Imperio cu podea joasă, complet coborâtă.

- Se semnează protocolul de colaborare între Societatea de Transport Bucuresti STB SA şi Direcţia Generală de Jandarmi a Municipiului Bucureşti, în scopul prevenirii şi combaterii faptelor antisociale care au loc în vehiculele Regiei.
-Clasicele bilete de hârtie au fost scoase din circulaţie, STB SA optând pentru utilizarea exclusivă a instrumentelor moderne de taxare.
-Demarează lucrările de retehnologizare a liniei de producţie a tramvaielor din cadrul Uzinei STB SA.
-Se înfiinţează 23 de linii de autobuze cu program de circulaţie nocturnă
-Se înfiinţează „Bucharest City Tour”, primul traseu turistic din Bucureşti

2012 : - Se înfiinţează transport de noapte spre Aeroportul Henri Coandă.
- STB SA introduce plata prin SMS pentru achiziţionarea abonamentului de 1 zi.

- Se introduce biletul unic STB SA - Metrorex
- Se finalizează construcţia a încă cinci tramvaie Bucur LF, realizate în totalitate în cadrul Uzinei STB SA, de la concept până la produsul final.